Esittelyvuorossa on Bytecraftilla elokuussa 2022 aloittanut Antti Halava. Antti on monipuolinen ongelmanratkaisija - hänessä yhdistyvät funktionaalinen ohjelmointi, matemaattisen taustan soveltaminen ohjelmistokehityksessä sekä Scrum ja Agile Coachaus. Vapaa-ajalla hänet voi bongata mm. pelisuunnittelukisoista tai uimahallilta.
Kerrohan Antti - miksi halusit työskentelemään Bytecraftille?
Bytecraftissa vetosi alunperin eniten perjantaipöhinät ja ajatus siitä, että koko työyhteisö haluaa kehittää itseään eteenpäin laaja-alaisesti. Tämä myös vetoaa minuun Bytessä edelleen. Bytecraftilla työkaverit ovat kiinnostuneita ja innostuneita asioista. Täällä on myös holistinen näkemys ohjelmistokehittämisestä ja craftmanshipistä, eli arvostetaan myös soft skillssejä.
Entä miksi kannattaa hakea Bytecraftille töihin?
Bytecraftille kannattaa hakea monesta syystä. Täällä on hyvä työporukka, sekä autonomiaa ja vastuuta omasta työstä. Bytecraftin sisäinen avoimuus ja avoin palkkamalli ovat houkuttelevia, jos tykkää olla itseohjautuva. Työntekijöiden “En ole vain töissä täällä” -asenne sekä osakkuusohjelma saavat aikaan sen, että voi saada yrittäjyyden meininkiä vaikka onkin työntekijä.
Mikä työkalu tai toimintatapa nostaa karvat pystyyn?
Ensimmäisenä seikkana retrospektien puuttuminen, tai tehottomat retrot, joista ei synny työtehtäviä, joita seurataan. Ketterän kehityksen pohjana on kuitenkin jatkuva tarkastelu ja toiminnan kehittäminen.
Toisena seikkana fokuksen puute oikeastaan missä tahansa työpalaverissa tai -tapahtumassa. Hyvässä sellaisessa jokainen tietää miksi on paikalla ja mikä on kokouksen tavoite. Näin myös vältetään lastikultteilua (eng. cargo cult) eli sitä että tehdään asioita ymmärtämättä miksi niitä tehdään.
Mikä on paras työkalusi softa-käsityöläisen arjessa?
White board, eli tussitaulu! Sen avulla voi hahmotella ja ratkaista ongelmaa prosessia arkistoimatta. Myös kotitoimistollani on useita tussitauluja tätä varten.
Millaisessa projektissa tykkäät työskennellä?
Tykkään projekteissa sellaisista tiimeistä, joissa on työhönsä motivoituneita ja oppimisesta kiinnostuneita ihmisiä ja joissa voidaan keskustella avoimesti ja oppia virheistä. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla parhaita kavereita, mutta kunhan egot pysyvät sivussa eikä ilmapiiri perustuisi syyttelyyn.
Minua viehättää eniten ajatus projekteista, joissa voi soveltaa ohjelmistokehityksen ongelmia matemaattisilla tavoilla eli että ongelma puretaan loogiselle tasolle ja ratkaistaan sillä. En ole pelkästään scrummari, matemaatikko tai koodari, vaan pidän siitä että voin yhdistellä näitä osaamisalueita.
Kiitos vastauksista! Viimeisenä kysymyksenä, mitä teet vapaa-ajalla?
Harrastuksiin kuuluu tällä alalla ei ehkä niin kovin harvinaisesti pelisuunnittelu ja pelien kehittäminen, joissa olen osallistunut myös kilpailuihin. Lisäksi 3D-printtaan sekä maalaan miniatyyrejä, käyn viikoittain uimassa - ja harrastan tietysti myös koodausta.