Tällä kertaa esittelyvuoron saa ohjelmistokäsityöläinen ja osakas Jukka-Pekka Suontaus, eli tuttujen kesken JP. Käydään tälläkin kertaa ensin lyhyesti läpi JP:n taustaa ja siirrytään sitten kysymysten pariin. JP on työskennellyt IT-alalla vuodesta 2008 alkaen. Ura alkoi paikkatietojärjestelmien parissa ja jatkui Android-sovellusten kautta nykyisiin Full Stack ja taustajärjestelmä hommiin. JP on työskennellyt lyhyttä startup jaksoa lukuunottamatta koko uransa konsulttina. Tämän ansiosta hän on päässyt tekemään töitä monien eri alojen parissa ja monilla eri teknologioilla. Voisikin sanoa, että JP on nähnyt melko kavalkaadin erilaista paradigmaa, domainia ja koodipohjaa.
Nyt kun saatu esittely alta, ladataan haastattelu täysillä käyntiin. Miksi halusit Bytecraftille töihin?
Laadukas tekeminen ja ammattiylpeys on ollut aina itselleni tärkeä asia missä tahansa työssä. Kun Antti (Siukola) otti ensimmäisen kerran LinkedIn:n kautta yhteyttä ja kertoi Bytecraftin Craftmanship ideologiasta ja tavoitteesta tehdä laadukasta ja ylläpidettävää softaa, kiinnostuin heti aiheesta. Tämä oli myös ensimmäinen kerta kun kuulin Software Craftmanshipistä. Aloin tietysti heti googlettamaan termiä ja totesin, että sen edustamat arvot ja periaatteet resonoivat vahvasti omien näkemysteni kanssa. Tämä oli varmasti se tärkein asian, mutta ei reilu palkkausmalli ainakaan heikentänyt Bytecraftin houkuttelevuutta.
Aivan, eli ajatus ohjelmistokäsityöläisyydestä puhutteli heti. Onko työskentely täyttänyt odotukset?
Ehdottomasti. Aloitus ajankohtani Bytecraftilla oli varsin jännittävä juuri puhjenneen COVID epidemian johdosta. Lyhyen odottelun jälkeen projekti kuitenkin löytyi ja pääsin mukaan tähänastisen urani ehkäpä mielenkiintoisimpaan projektiin. Myös Bytecraftin kulttuuri on miellyttänyt. Kollegat ovat erittäin ammattitaitoisia ja heiltä saa hyvää sparraustukea, tarvittaessa jopa yön pikkutunneilla syyspäivien jatkoilla ;). Vaikka konsulttihommissa työskennellään monesti eri asiakkuuksissa, niin perjantai-tapaamisten kautta pysyy hyvin kartalla muiden tekemistä ja fiiliksistä. Pöhinöiden teknisestä osuudesta saa hyviä ideoita myös asiakasprojekteihin vietäväksi.
Loistavaa, entä mikä on paras työkalusi softa-käsityöläisen arjessa?
Hmm, vaikea kysymys. Jos yksi työkalu pitää valita niin se on varmaan Whiteboard, eli valkotaulu. Se on loistava väline nopeaan suunnitteluun ja Brain Stormaukseen. Piirtäminen ylipääntäänkin on mielestäni loistava kommunikaatioväline, jonka avulla on monimutkaisenkin WorkFlow:n pystyy selittämään myös henkilölle, joka ei välttämättä työskentele päivittäin IT:n parissa. Jos whiteboardia ei ole käsillä, niin ruutupaperikin toimii.
Ennenkuin haastattelu on ohi, kerro meille kuinka rautainen ammattilainen vaihtaa työt vapaalle, eli mitä teet vapaa-ajalla?
Iso osa vapaa-ajastani kuluu perheen kanssa touhutessa. Hetkeksi unohtunut piirtämisharrastus on taas löytynyt uudestaan tyttären innostuksen myötä. Silloin tällöin löydän myös aikaa puuhastella erilaisten harrasteprojektien parissa. Pöytälaatikosta löytyykin melkoinen määrä enemmän ja vähemmän valmiita softa-projekteja. Yksi niistä on jo vuosia sitten aloittamani 2D peli, jonka aioin vielä jonain päivänä saada valmiiksi. Urheiluharrastuksiini kuuluvat perinteinen lenkkeily, sekä kuntonyrkkeily ja kesäisin WakeBoardaus.
Ja näin on esitelty Jukka-Pekka, eli JP Suontaus. Kun odottelemme JP:n pöytälaatikosta löytyvän pelin valmistumista, sillä välin esimerkiksi Bytecraftin asiakkaille on tarjolla JP:ssä rautaisen kokenut sekä ammattiylpeydellä hommiaan tekevä ohjelmistökäsityöläinen.