Pöhinäloki_

Aiheet mitä käymme perjantaisin läpi lisätäksemme ymmärrystä softakehityksestä.

24.3.2023 Miten isoja softahankintoja tehdään

Kävimme läpi miten isomman kokoluokan ohjelmistoja ostetaan yrityksissä ja mitä sudenkuoppia sellaisessa monesti on. Lisäksi "Mistä kannattaa lähteä liikkeelle" sekä opit eri hankintaprojekteista.

17.3.2023 Retrotekniikat

Antti Halava piti lounaspöhinää meille retrotekniikoista. Miten voimme hyödyntää eri tekniikoita ratkaisemaan erilaisia tilanteita ja erityisesti parantamaan tiimityöskentelyn mukavuutta kuin myös tehokkuutta. sona asiana on psykologinen turvallisuus, jotta kaikki voivat tuoda heille tärkeitä asioita esille.

10.3.2023 Bytepäivä

Bytecraftin virkistyspäivät vaihtoivat nimensä vuoden alussa Bytepäiviksi! Ensimmäisessä sellaisessa kilpailtiin tiimeittäin tietovisassa, päästettiin luovuutemme uudella tapaa valloilleen akryylikaatotyöpajassa ja käytiin yhdessä syömässä. Jatkoja vietettiin korttipelin ja puheensorinan äärellä Pasilan toimistolla.

3.3.2023 DevOps metrics

Juha Heljoranta piti lyhyen yhteenvedon Ferrix Hovin DevOps metriikoista käsittelevästä esityksestä.

Metriikat ovat tärkeä osa ohjelmistokehitystä. Oikeiden ja tarkoituksellisten mittareiden käyttäminen auttaa ohjaamaan ja parantamaan tekemistä. Väärät mittarit ovat taas jopa tuhoisia sofakehityksen kannalta.

10.2.2023 Dave Farleyn GOTO 2022 -esitys

Pöhinöissä katselimme Dave Farleyn GOTO 2022:ssa pitämän esityksen: Taking Back “Software Engineering” – Craftsmanship is Insufficient (https://www.youtube.com/watch?v=ephM9Nw9pAA) Tämän pohjalta kävimme vapaamuotoista keskustelua ja pohdimme mm. luotettavuutta, iteratiivisuutta ja incrementaalisuutta ohjelmistokehityksessä.

3.2.2022 Conwayn laki

Keskustelimme perjantaina Conwayn laista. Esiin nousi mm. esimerkkejä organisaatioiden kypsyydestä ja kuuluisasta layer arkkitehtuurista joka syntyy yleensä väkisinkin jos tiimi koostuu frontti tiimistä, backend tiimistä ja tietokanta tiimistä. Pallottelimme myös miten laki näkyy Domain Driven Designin bounded contexteissa sekä miten se liittyy liiketoimintakyvykkyyksiin.

27.1.2023 Teknisen velan tila, seuraukset ja syyt

Mitä on tekninen velka ja miten sitä hallitaan, sekä teknisen velan tila asiakkaalla. Yleisesti koko alalla teknisen velan hallinta on retuperällä, vaikka se on ilmiönä erottamaton osa softakehitystä. Asiakkaalla 20-30% devausajasta tuhlaantuu velkaan, jonka keskeisimmäksi aiheuttajaksi paljastui juurisyyanalyysissä omistajuuden puute.

20.1.2023 Retro vuodesta 2022

Vuosi 2022 oli ja meni niin pidettiin firman retro, missä otettiin katselmus viime vuoteen. Mentiin start, stop, continue -mallilla ja valittiin mitä otetaan työstöön. Tetenkin nimettiin vastuulliset.Oli parannuslistalla niin sisäistä kuin ulkoista asiaa ja monta hyväksi todettua asiaa mitä haluttiin jatkaa.

13.1.2023 Competence Matrix

Kartoitimme erilaisia osaamisalueita sekä osaamista jonka varaan hyvä ohjelmisto-osaaminen rakentuu. Tarkastelimme kolmea keskeistä osa-aluetta: inhimillisyys, taktiset taidot sekä strateginen osaaminen.Inhimilliset taidot sisältävät perus työelämän taitoja kuten kommunikaatio ja tiimityöskentely. Taktiset taidot ovat tyypillisesti teknistä osaamista kuten ohjelmointikielet. Strateginen osaaminen kattaa korkean tason tekniikoita kuten Domain Driven Design, Extreme Programming ja Test Driven Development.

5.1.2023 Vuoden aloitus rennosti pelaillen

Loppiaisen vuoksi Pöhinät pidettiin poikkeuksellisesti torstaina. Uusi vuosi aloitettiin tällä kertaa rennosti tutulla, mutta aina vaan naurua herättävällä skribbl.io-kuvanselityspelillä.
Arvaisitko sinä, mistä kuvassa on kyse?

25.11.2022 Säätöteorian sovellukset

Pohdiskelimme Antti Halavan johdolla miten säätöteorian oppeja voi soveltaa ohjelmistokehitykseen.

18.11.2022 Pikkujoulut

Pikkujouluja vietettiin koko tiimin voimin. Alkuun kevyellä aktiviteetilla ja saunalla. Illan päätti perinteinen illallinen ja jatkot kantakaupungin ytimessä.

4.11.2022 Toiveuusinta: Ohjelmistoarkkitehtuurit

Juttelimme lisää ohjelmistoarkkitehtuureista muutaman viikon tauon jälkeen. Osalta porukasta oli ensimmäinen keskustelu väliin, joten Juha kävi läpi sekä edellistä että uutta materiaalia.

28.10.2022 Kakkua ja Radical Candor

Annamari aloitti tällä viikolla Bytecraftilla Office Managerina ja juhlan kunniaksi nautimme kakkua ja kuohujuomaa pöhinöiden aluksi.

Kakutteluiden päälle Antti esitteli meille Radical Candor -konseptin. Sen keskeinen ajatus on, että palautteen pitää olla suoraa, mutta ystävällisesti esitettyä ja palautteen saaja huomioonottavaa.

21.10.2022 Työntekijöiden syyskokous

Työntekijät pitivät tällä viikolla syyskokouksensa, jossa kävivät firman asioita läpi. Aiheina oli osakeanti, mitä osakkuustasot meinaavat ja mitä odotetaan tietyllä tasolla. Myös kansainvälistymistä puitiin ja miten pitää firma yhtenäisenä.

Näitä asioita käytiin sitten koko porukalla perjantaina läpi, missä myös managing partnerit olivat osallisina ja saatiin muutamat asiat työlistalle.

14.10.2022 Hengailua ja AI-prompteja

Pidimme rennomman hengailun toimistolla, missä kävimme läpi AI-puolen kehityksiä prompt to text tai -to pic testailua. Samalla saimme myös kuulumisia Aalto-projektista, jossa olemme mukana.

Juttua riitti kuten myös naurua kun testasimme eri lähtölauseita niin tekstille kuin kuville. Kävimme myös eettistä keskustelua tekijänoikeuksista ja AI:n huimasta kehitysvauhdista.

7.10.2022 Lean-prosessit

Kävimme Antin johdolla läpi Lean:in keskeiset periaatteet ja mitä yhtäläisyyksiä niillä on ketterän ohjelmistokehityksen kanssa. Erityisesti juttelimme Lean:in ideasta karsia kaikki turha ja miten sitä voi soveltaa softakehitykseen.

30.9.2022 Ohjelmistoarkkitehtuurit

Ohjelmistoarkkitehtuurit puhuttivat perjantaina. Liiketoiminnan kyvykkyyksien ympärille rakennetut ratkaisut, spaghetti koodi sekä monoliitit vs microservicet vs serverless ratkaisuiden vertailu johti hyvään ajatusten vaihtoon. Myös sparrailu eri lähestymistavoista arkkitehtuurien rakentamiseen oli hedelmällistä.

23.9.2022 Arjen peliteoriaa

Antti esitteli meille mitä matemaattisesta peliteoriasta voidaan oppia tiimityöskentelyn kannalta. Teorian mukaan mm. erilaisten toimijoiden tiimi toimii tehokkaimmin, jos jäsenet kommunikoivat keskenään jatkuvasti. Samoin vaikka yksi jäsenistä toimisi itsekkäästi vastoin tiimin etuja, niin se ei juurikaan vaikuta lopputulokseen, jos muut pysyvät tavoitteessa. Mielenkiintoisia yhtäläisyyksiä, joista useammalla olikin omakohtaisia kokemuksia.

16.9.2022 Event storming

Event storming on nopea ja kevyt tapa selvittää mitä sovelluksen pitäisi sisältää ja miten sen pitäisi toimia. Siinä kaikki sidosryhmät, esim. kehittäjät, domain asiantuntijat ja PO:t, tuovat esiin omalta kannaltaan mitä tapahtumia ohjelma sisältää ja miten niihin päädytään. Tietoa kerätään lapuille tyhjälle seinälle.

Teimme omalla tiimillä pienen Event storming -harjoituksen. Kävimme läpi mitä tapahtumia HSL-mobiililipun ostaminen sisältää.

Uudet kirjoitukset ja tapahtumat suoraan sähköpostiisi

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form