Miksi estimointia tehdään? Entä mikä merkitys on estimaatin varianssilla? Kuinka hyvin estimaatti soveltuu sprinting työmäärän arviointiin? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdimme Antti Halavan vetämässä sessiossa.
Mitä on API design ja millainen API on hyvä? Juha Heljoranta piti aiheesta esityksen ja keskustelimme eri näkökulmista. Esiin nousi mm. developer experience, ilmaisuvoima, ymmärrettävyys, testattavuus, dokumentaatio sekä monta muuta tekijää jotka vaikuttavat API Designiin.
Bytecraftilla aloitti tälllä viikolla jälleen uusi työntekijä, Kalle Micklin. Tänään pöhinöissä tutustuttiin puolin ja toisin kakuttelun lomassa. Tervetuloa tiimiin Kalle!
Antti Halava esitteli mihin tekoäly nykyään kykenee. Tarkastelimme tekoälyn livenä tuottamia tekstejä sekä kuvia. Selvitimme tekoälyn avulla mm. mikä mikä elokuva voittaa seuraavan parhaan elokuvan Oscar palkinnon.
Palasimme omaa toimintaamme kannatteleviin prinsiippeihin ja periaatteisin. Kävimme läpi Software Crafter historiaa sekä mitä se tarkoittaa meidän päivittäisessä työssä.
Bytecraftin perjantaipöhinät palasivat lomatauolta makeasti. Tällä viikolla Bytecraftilla aloittaneet Antti ja Jaakko pääsivät leikkaamaan kakkua ja tutustumaan tiimiin toimistolla. Tervetuloa molemmille!
Ville Vuorinen esitteli kokemuksiaan tuoteomistajan roolista kun yritystä lähdettämään muokkaamaan. Miten suojellaan tiimiä feature creepiltä ja jatkuvasti scopen ulkopuolelta tulevilta muutoksilla. Myös miten otetaan eri ryhmiä mukaan tekemiseen että saadaan omistautunut ryhmä viemään muutosta eteenpäin uudella softalla, työtavoilla ja asenteella.
Aivan kuten softakehityksessä niin myös firman ja työpaikan kehittämisessä on hyvänä apuna retrospektiivi. Perjantaina katsoimme taas taaksepäin ja mietimme mikä on mennyt hyvin ja mitä voisimme tehdä toisin tiiminä ja yrityksenä. Keskusteluissa nousee esiin tärkeitä asioita, joiden pohjalta voimme kehittää jatkuvasti parempaa työpaikkaa.
Aki Salmi kävi juttelemassa kanssamme empatiasta työelämässä. Aki sanoitti ja kuvasi meille, mistä koostuu empatia. Hän myös kertoi tutkimuksista aiheen taustalla ja mikä vaikutus empatialla on liiketoiminnan tuloksiin ja kuinka empatia nivoutuu kaikkeen toimintaan, töissä ja sen ulkopuolla.
Vappupöhinöissä oli luonnollisesti tukeva annos perinteisiä vappuherkkuja, mutta ihan pelkästään herkutteluksi tämäkään perjantai ei mennyt. Tiimiimme tuli tutustumaan meillä kesällä aloittava uusi devaaja. Hänellä olikin heti pöhinäaihe valmiina mietittynä. Juttelimme linttereistä - mitä niillä voi tehdä ja miten niitä kannattaa projekteissa käyttää. Tähän liittyen saimme uuden terminkin käyttöön: Quality As Code.
Tämän viikon perjantaipöhinöissä Oskari esitteli OAuth 2 valtuutusprotokollaa ja sen erilaisia autorisointiflow:ita.
Bytecraft on ollut tänäkin vuonna asiakkaana Aalto-yliopiston ohjelmistoprojekti-kurssilla. Tänään projektiryhmämme esitteli meille viittä vailla valmista tuotetta. Kyseessä on kaaviopohjainen tehtävienhallinta työkalu. Itse tehtäväkuvausten lisäksi käyttöliittymä esittää tehtävien riippuvudet toisistaan kaaviona ja niitä voi muokata graafisesti. Tiimi oli saanut kurssin aikana hyvää oppia ohjelmistotuotannosta ja hienoa huomata kuinka paljon hyviä käytäntöjä oli jo omaksuttu projektiin mukaan.
Toissa viikon ORM-keskusteluiden jatkoksi kävimme läpi käyttötapausta, johon ORM sopii hyvin. Oskari esitteli sovellusta, jossa oli mukana Microsoftin Entity Framework. Varsinkin yksinkertaisiin CRUD-sovelluksiin ORM sopii kuin nenä päähän.
Perjantaipöhinöissä keskusteltiin ORM:sta ja erityisesti milloin ja miten niitä kannattaa käyttää. Pohdimme muun muassa mitä hyviä tai huonoa puolia ORM:eissa on? Entä jos domain tulee pitää erillään ORM:sta? Mitä vaikutusta ORMeilla on testeihin tai niiden suorituskykyyn?
Normaalin viikkokierroksen jälkeen Jaakko esitteli Tailwind CSS:ää, jolla hän oli kirjoittanut uudelleen bloginsa tyylit. Tailwind CSS on ns. utility-first CSS framework. Se tarjoaa matalan tason valmiita tyylejä käytännössä kaikkiin CSS tarpeisiin. Tailwind ei sisällä valmiita komponentteja vaan valmiilta CSS-luokkia, joten se ei ohjaa mihinkään valmiiseen design:iin. Tailwind on tällä hetkellä yksi suosituimmista CSS Frameworkeista. Kannattaa ehdottomasti evaluoida kun seuraavan kerran aloittelee uutta projektia: https://tailwindcss.com/
Tänä perjantaina keskustelimme Dan Northin blogipostauksesta CUPID—for joyful coding (https://dannorth.net/2022/02/10/cupid-for-joyful-coding/).
Dan esittelee SOLID periaatteiden rinnalle toisen lyhenteen, joka ohjaa riemukkaaseen koodaamiseen. Kyse ei ole SOLID:in tavoin periaatteista vaan enemminkin ominaisuuksista, joita koodista pitäisi löytyä. Tämä on hyvää luettavaa kaikille koodareille. Siihen on luvassa myös jatko-osia, joissa Dan käy kutakin ominaisuutta tarkemmin läpi.
Viime viikkoina Bytecraftin perjantaipöhinöissä on aiheena ollut mm. visualisointityökalut. Näistä tutustuimme tarkemmin PlantUML:iin (https://plantuml.com/) ja C4 Model:iin (https://c4model.com/).
Viime perjantaina kävimme läpi Thoughtworks:in Technology Radari:a (https://www.thoughtworks.com/radar). Tähän listaan kannattaa tutustua. Se sisältää hyvän listauksen suositeltuja teknologioita, työskentelytekniikoita ja työkaluja.