Bytecraft on historiansa alusta asti kantanut huolta ohjelmistoalan ammattilaisista, niin nuorien kuin kokeneidenkin, osaamisesta ja kehittymisestä. Olemme aloittaneet jo työnimellä “Mestari ja kisälli”-ohjelman, joka juontaa juurensa muiden software craftsmanship -talojen Apprentice -ohjelmista. Tarkoitus on opettaa, auttaa ja ohjata ohjelmistokehittäjiä oikeille raiteille oman kehittymisen ja urakehityksen alusta asti.
Aivan ensimmäiseksi olemme alkaneet kantaa kortemme kekoon Tech Excellence meetup.com -ryhmässä jakamalla osaamista ja näkemyksiä hyvästä tekemisestä mutta myös jo aiemmissa blogikirjoituksissa mainittu Aalto-yliopiston ohjelmistoprojektikurssille osallistuminen asiakkaan roolissa on meille erityinen avaus jakaa tietoa nuorille ohjelmistosuunnittelijoille jo ennen varsinaista uran alkua.
Tulevana kesänä tarjoamme myös ensimmäisen kerran kesätyöpaikan uran alussa olevalle ohjelmoijalle. Paikka on jo täytetty mutta pyrimme tarjoamaan töitä myös tulevina kesinä ja mielellään myös useammalla kuin yhdelle kerrallaan. Tämä on tietysti jatkumoa jo viime syksynä tarjotulle 9. luokkalaisen TET-harjoittelupaikalle, joka antoi ensimäisen mahdollisuuden tutustua ohjelmistoalan arkeen.
Näiden avausten tarkoituksena on mahdollistaa laadukas oppiminen ja itsensä kehittäminen ammattilaisena. Ensisijaisesti olemme hands-on -tekijöitä ja siksi käytännön tekemisen kehittäminen on meille lähellä sydäntä. Koronatilanteen helpottaessa alamme järjestämään tietysti myös kaikille avoimia tapahtumia ihan livenä ja kasvotusten, jotta saamme kaikki irti oppimisesta ja tiedon jakamisesta.
Meillä puhutaan ikuisesta oppimisesta ja jatkuvasta itsensä kehittämistä. Uskomme, että emme ole koskaan valmiita ja voimme aina oppia uutta sekä tulla paremmeksi siinä, minkä jo mielestämme hallitsemme. Tätä oppimista meillä toteutetaan joka viikkoisen kirjakerhon voimin sekä lähes viikottaisten perjantai-iltapäivien teknologiapainotteisen keskusteluiden, demojen, esitysten yms. avulla.
Olemme valmistelleet myös oppimista ja kehittymistä kannustavan mallin, joka mahdollistaa keskittymisen oppimiseen myös työajalla. Tässä mallissa kannustetaan oppimista vuotuisella 1000 euron oppimisbudjetilla, jotta oppiminen olisi mielekästä ja siihen olisi mahdollista käyttää aikaa, vaikka se olisi pois itse projektityöstä.
Laatu ohjelmistokehityksessä ja tuotetun arvon maksimointi asiakkaalle vaatii jatkuvaa oppimista ja itsensä kehittämistä. Tämä on erityisen tärkeää konsulteille, heidän toimiessa asiakasrajapinnassa, jossa ammattilaiselta odotetaan korkeaa osaamista vaativissa tehtävissä. Siksi olemme tuoneet yllämainitut keinot käyttöön ja pohdimme jatkuvasti lisää keinoja mielekkääseen oppimiseen työn aikana ja sen ohessa.