Viime vuoden puolella firman työntekijät pääsivät täyttämään Competence Matrixia, jossa kartoitettiin vahvuuksia ja kehityskohtia niin yleisen konsulttiuden kuin erilaisen teknisen osaamisen saralta. Jokainen pääsi myös keskustelemaan Matrixin pohjalta ja luomaan oman kehityssuunnitelman.
Tämän kertaisissa lounaspöhinöissä käytiin läpi yleisellä tasolla sitä, mitkä Matrixin perusteella tunnistettiin firman vahvuuksiksi, sekä missä kohti osaamista voidaan vielä lisätä. Korkeinta osaamista Bytecraftilla löytyy muun muassa monipuolisissa tiimeissä toimimisesta, itseohjautuvuudessa, system designissa ja server managementissa.
Lounaspitsan lomassa Ville esitteli lisäksi tarkemmin Bytecraftin vuoden 2024 tavoitteita - omista huolta pitämistä, rekrytointia sekä myynnin kehitystä.
Tämän kertaisissa perjantaipöhinöissä Oskari esitteli idean firman sisäisestä tekoälykilpailusta firmalle ja tiedusteli porukan kiinnostusta osallistua. Porukalla muisteltiin hetki myös Ohjelmointiputkan kivi-sakset-paperi -kisaa. Tekoälykilpailua pidettiin hauskana ja firman kulttuuriin sopivana ideana ja se päätettiin järjestää myöhemmin keväällä. Tästä siis lisää keväämmällä!
Bytecraftin pöhinävuosi avattiin totta kai pysähtymällä katsomaan vuotta 2023 retron merkeissä. Alkuun tarkastimme, mitä olimme nostaneet viime retrosta painopisteiksi ja miten ne olivat edistyneet.
Käytimme retroon perinteistä Stop-Start-Continue -mallia, ja saimme paljon hyviä avauksia, mihin kiinnittää huomiota tänä vuonna. Yksi nostoista on läpinäkyvyyden vielä suurempi lisääminen firmassa, vaikka kuten sivulauseessa joku retrossa kommentoikin, "meillä toimitaan jo melkeinpä kuin akvaariona".
Viestinnän läpinäkyvyyden lisäksi retron avainsanoja olivat mm. yhteisöllisyys, oppien jakaminen ja olemassa olevien rakenteiden viilaaminen. Esimerkiksi nämä kaikki ovatkin Bytecraftin kulmakiviä! Tästä on hyvä aloittaa uusi vuosi!
Joulukuun kahdeksantena juhlistimme osakeantia ja uusia osakkaita donitseilla ja kuohuvalla. Jokaisella työntekijällämme on mahdollisuus päästä osakkaaksi, ja tänäkin vuonna uusiksi osakkaiksi tuli useampi henkilö.
Viikoittaisen kuulumiskierroksen lisäksi keskustelimme yhdessä pitkään yleisemmin työstämme. Tämän kertaisissa pöhinöissä näkyi hyvin siis Bytecraftille ominaisia asioita - kehittämiseen osallistaminen sekä yhteisöllisyys.
Marraskuun viimeisenä perjantaina Bytecraft vietti pikkujoulujaan iloisella porukalla! Ensin tietovisaillen ja sitten ravintolaillallisella Helsingin kattojen yllä. Jatkoilla toimistolla valkotaulu oli yhden työntekijän tituleeraamilla "kunnon nörttijouluilla" kovalla käytöllä, testaus herätti kiivastakin keskustelua ja yhdelle project managerille opetettiin Monadia. Erinomainen meininki hyvässä seurassa!
Kävimme yhdessä läpi tavoitteet Bytecraftille koskien vuotta 2024 ja mitä on odotettavissa painotuksina. Nämä tietenkin voivat muuttua ja käytimme OKR-mallia tavoitteiden tekemiseen. Kävimme myös läpi Competence Matrixin, josta olemme kehittäneet meille ensimmäisen iteraation ja käymme jokaisen kanssa sen läpi löytäkseemme kehitysalueet ja kiinnostukset. Saamme myös paremmin selville yrityksenä, mihin osa-alueisiin meidän tulee panostaa vuonna 2024.
Käytiin läpi esimerkkien, kokemusta ja tietokirjallisuuden pohjalta miten voimme nostaa esiin haasteita asiakasprojekteissamme ja saada ne ratkaistuksi. Hyvät tavat nostaa haasteet esille ja ratkaista että voimme tuottaa maksimaalista arvoa asiakkaille.
Lokakuun puolivälin perjantaina juhlistimme kahden uuden työntekijän, Jarnon ja Aarnin tuloa Bytecraftin tiimiin! Jarno ja Aarni ovat molemmat software craftereita ja aloittivat lokakuun alussa. Hienoa saada uutta erittäin kovaa taitoa mukaan porukkaan!
Kakun ja kuohuvan nauttimisen lisäksi jaoimme yhdessä kuulumisia. Tämän kertaiset rennommat pöhinät jatkuivat muun muassa keskusteluilla lempi tietokone- ja konsolipeleistä.
Syksyn Bytepäivä aloitettiin Bytecraftin osakkuusohjelman läpikäynnillä sekä keskustelulla yhteisen lounaan äärellä. Sen jälkeen siirryimme huristelemaan karting-autoilla kauniissa syyssäässä, voiton vei lopulta Elias! Päivälliseksi nautittiin kreikkalaista ruokaa ja illaksi siirryttiin Pasilaan jatkoille. Virvokkeen kanssa maistuivat niin Guitar Hero -pelit, alan keskustelut valkotaulun äärellä kuin rento yhdessäolo. Tällä virkistymisellä jaksaa hyvin myös pimeämpään taittuvan syksyn!
Noin kerran kuussa perjantaipöhinöissä kehitetään tai suunnitellaan Bytecraftin toimintaa. Syyskuun ensimmäisenä päivänä kirkastettiin yhdessä laskutusohjeita. Lisäksi työntekijät saivat kysyä kysymyksiä ja keskustelimme erilaisista keisseistä, muun muassa työmatkoista.
Keskustelun pohjalta luomme yhteiset ohjeet.
Elokuun viimeisissä Pöhinöissä Antti Halava esitteli efektuaatioa ajattelutapana ja työmallina. Efektuaatiossa on kyse siitä, että keskitytään luomaan mahdollisuuksia ja ratkaisemaan ongelmia. Tämä tehdään ottamalla kaikki käytettävissä olevat resurssit käyttöön ja hyväksyen mahdolliset tappiot sen sijaan, että lyödään lukkoon suunnitelma ja toimitaan sen mukaisesti.
Kun kaikki resurssit ovat käytössä, ne asetetaan kohti päämäärää ja muutetaan toimintatapoja muutosten tullessa. Efektuaatiossa korostuu jatkuva yhteistyö, ja muutokset nähdään mahdollisuuksina.
Opimme, että efektuaatiossa on paljon samaa ketterien menetelmien kanssa, mutta ne eivät ole täysin yksi yhteen. Lopuksi keskustelimme efektuaation hyödyntämisestä niin työ- kuin henkilökohtaisessa elämässä.
Jaakko Hannikainen kertoi lyhyesti kokemuksistaan perinteisistä poikkeavista verkkoteknologioista. Hän kertoi kahdesta kesällä tekemästään projektista, joista toiseen oli käytetty Rustia, Yew-kehystä sekä WASMia, ja toiseen Electronia, Reactia, Protobufia ja Emscripteniä.
WASM on käyttökelpoinen teknologia jos tarvitaan verkkosivuille tehokkaampaa laskentatehoa tai halutaan käyttää esimerkiksi C++:lla toteutettua kirjastoa. Electron taas mahdollistaa työpöytäsovellusten kirjoittamisen yleisillä verkkoteknologioilla, jotka ovat suosionsa takia helpommin kehitettävissä kuin varsinaiset natiivisovellukset.
Kesäkuun ensimmäisenä perjantaina Bytecraft vietti kesäistä Bytepäivää merellisessä Helsingissä omalla porukalla! Aamupäivästä kehitettiin yhdessä yrityksen toimintaa, rekrytointia ja kontaktointia. Illalla muun muassa grillailtiin ja nautittiin hyvästä ruoasta. Tärkeintä virkistyspäivässä oli yhdessäolo, keskustelut ja hauskanpito.
Pienen helatorstain tuoman tauon jälkeen perjantaipöhinöissä käytiin yhdessä läpi John Ousteroutin kirjaa "A Philosophy of Software Design".
Perjantaina 12.5. pöhistiin Jay Krepsin kirjan "I Heart Logs" -hengessä tapahtumalokeista. Keskustelun ytimessä oli miten tapahtumalokia voidaan käyttää apuna hajallaan olevan datan tehokkaammassa käytössä. Pöhinöiden lomassa syötiin kesäisen sään kunniaksi jätskit!
Perjantaina 5.5. kokoonnuttiin yhdessä keskustelemaan Bytecraftin toiminnasta tuoreen toimarimme Villen fasilitoimana. Kävimme läpi muun muassa taloutta, laskutusta ja bonusmalleja.
Juha Heljoranta esitteli kertauksen DevOps metriikat -esityksestä. Pöhinät pidettiin lounaspöhinöinä.
Iltapäivällä vappukoristeilla verhotulla toimistolla nautittiin yhdessä vielä munkkeja ja simaa, ja jaettiin viikon kuulumisia.
Perjantaina kilisteltiin kuohuvaa ja syötiin kakkua, kun Ville nimettiin Bytecraftin toimitusjohtajaksi. Tavoitteena ottaa seuraava askel Bytecraftin tarinassa kohti software craftmanshipin tuomista asiakkaillemme (nykyisille ja tuleville) rautaisten ammattilaisten toimesta.
Saimme myös demon mitä Aalto-yliopiston projektikurssi on saanut aikaan. He ovat tehneet softaa, millä voi luoda "flavor"-tekstejä pelien luojan antamilla spekseillä. Loistavasti näytetty miten tekoälyllä voi saada vauhtia myös tähän maailmaan.
Työntekijöiden ajatusten ja erilaisten signaalien huomioon ottaminen on Bytecraftille erittäin tärkeää. Perjantaina 14.4. kävimme sisäisesti yhdessä läpi Bytecraftin työyhteisökyselyn tuloksia.
Työyhteisökyselymme tulokset olivat hyviä, mutta jo yhden kivijalkammekin mukaisesti opittavaa löytyy aina. Kävimme yhdessä läpi, mitä kehitettävää löysimme ja mitä niistä voimme saman tien alkaa työstämään.
Yleisesti ottaen erilaisten työyhteisö-/hyvinvointi-/kvartaalikyselyn jälkeen työntekijän olo voi joskus olla se, että kyselyn tulokset häviävät bittiavaruuteen, tuloksia ei jaeta avoimesti tai ne eivät lopulta vaikuttaneetkaan mihinkään.
Bytecraftilla me pyrimme siihen, että työyhteisö voi hyvin, kaikilla on mahdollisuus tulla kuulluksi ja että kaikilla on myös mahdollisuuksia vaikuttaa!
Ennen palmusunnuntaita pöhisimme rennommin pääsiäisen merkeissä. Annamari piti ensin pääsiäisteemaisen visan, jossa opimme mm. mistä pääsiäiskukko on saanut juurensa ja mistä ruotsin kielen sana påsk (pääsiäinen) on saanut nimensä.
Sen jälkeen toimistolla oli pääsiäisyllätysten etsintää pareittain vihjeiden avulla. Oli hauskaa ja erilaista!